Jobdirumah

Bagaimana Orang Jepun Boleh Jadi Hebat

Tuesday, 4 February 2014

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Bagaimana Orang Jepun Boleh Jadi Hebat. Kebanyakan setiap manusia yang dilahirkan di dunia ini sama sahaja mengikut ciptaan Allah S.W.T. Namun hasil usaha dan sikap manusia tersebut yang membezakan manusia tersebut selepas itu. Ada orang yang ingin berjaya,mereka berusaha.Akhirnya mereka berjayaa. Namun ada juga yang ingin berjaya tetapi malas berusaha. Kata orang macam " angan-angan Mat Jenin" . Tak salah berangan-angan tetapi kena berpada dengan usaha yang dicurahkan. Hari ini saya nak berkongsi sedikit panduan bagaimana orang jepun boleh jadi hebat. Semoga dengan perkongsian panduan ini, kita pun boleh jadi hebat juga. Tetapi sehebat mana kita, Allah S.W.T lagi hebat dari segalanya.

Bagaimana Orang Jepun Boleh Jadi Hebat:-
1. Di Jepun salah satu mata pelajaran yang diajar pada awal sekolah rendah sehingga darjah enam ialah matapelajaran yang dinamakan “Jalan Ke arah Akhlak” dimana pelajar mempelajari akhlak/etika dan cara berdepan dengan orang.

2. Tidak ada kegagalan/failure pada awal sekolah rendah sehingga ke peringkat tiga pertengahan, kerana objektifnya ialah mendidik dan menanamkan konsep dan pembentukan peribadi/watak, bukan sahaja pendidikan dan indoktrinasi(dictation).

3. Jepun walaupun salah satu negara terkaya didunia, mereka tidak mempunyai orang gaji (servants), ibu dan bapa bertanggungjawab di rumah dan ke atas anak-anak mereka.- yang ini saya kurang pasti.

4. Kanak-kanak Jepun membersihkan sekolah mereka setiap hari selama 20minit bersama-sama guru mereka. Faktor ini membawa kearah kemunculan generasi Jepun yang sederhana dan minat kearah kebersihan.- 

5. Kanak-kanak disekolah akan membawa berus gigi yang telah di “disinfected”/sterilkan, dan mereka membersihkan gigi mereka disekolah setiap kali lepas makan bagi mengekalkan kesihatan pada usia yang muda.

6. Pengetua sekolah akan memakan makanan pelajarnya selama setengah jam bagi memastikan keselamatan mereka, kerana pengetua menganggap pelajar adalah masa depan Jepun yang perlu diberi perlindungan.

7. Pekerja pembersihan di Jepun digelar sebagai “Jurutera Kesihatan” yang gajinya sebanyak 5000 hingga 8000 USD sebulan, tertakluk kepada ujian bertulis dan lisan.

8. Di larang menggunakan handphone didalam tren/keretapi, restoran dan tempat-tempat yang tertutup, dan dinamakan status ‘silent’ di handphone sebagai “akhlak/etika”.

9. Jika anda pergi ke restoran buffet di Jepun, anda akan dapati bahawa setiap orang akan mengambil makanan dengan kadar yang di perlukan sahaja, dan tidak akan meninggalkan apa-apa makanan diatas pinggan.

10. Kadar kelewatan keretapi/tren adalah sebanyak 7 saat sahaja dalam satu tahun, ini kerana mereka adalah orang yang tahu akan nilai masa, dan gemar kepada ketepatan saat dan minit.

Kereta api laju jepun
Kereta api laju jepun
Walaupun zaman dahulunya orang jepun terlalu 'kejam' terhadap dunia khasnya orang Melayu, walaupun bangsa mereka sudah hampir pupus selepas dibom oleh Amerika di Hiroshima dan Nagasaki,tetapi apa yang boleh dibanggakan dengan Jepun sekarang, mereka sudah banyak mendahului dunia khasnya Malaysia.

Ciri-ciri masyarakat Jepun.
1. KERJA KERAS
Sudah menjadi rahsia umum bahawa bangsa Jepun adalah pekerja keras dan rajin.Rata-rata waktu bekerja pegawai di Jepun adalah 2450 jam/tahun, sangat tinggi dibandingkan dengan Amerika (1957 jam/tahun), Inggris (1911 jam/tahun), Jerman (1870 jam/tahun), dan Perancis (1680 jam/tahun).
Seorang pegawai di Jepun mampu menghasilkan sebuah kereta dalam 9 hari, sedangkan pegawai di negara lain memerlukan 47 hari untuk membuat kereta yang bernilai sama.

2. MALU
Malu adalah budaya dari turun temurun bangsa Jepun. Harakiri (bunuh diri dengan menusukkan pisau ke perut) menjadi ritual sejak era samurai iaitu ketika mereka kalah dalam pertempuran.
Masuk ke alaf baru,semuanya sedikit berubah ke fenomena “mengundurkan diri” bagi para penjawat awam (menteri, ahli politik, dsb) yang terlibat masalah korupsi atau merasa gagal menjalankan tugasnya.

3. HIDUP BERJIMAT
Orang Jepun memiliki semangat hidup berjimat dalam seharian.Sikap anti konsumerisme berlebihan ini nampak dalam berbagai bidang kehidupan.Awal kehidupan di Jepun,orang Jepun ramai berbelanja di supermarket pada sekitar jam 19:30.
Hasil kajian yang dilakukan,sudah menjadi kebiasaan supermarket di Jepun akan memotong (cut price)harga sampai separuhnya pada waktu sekitar setengah jam sebelum tutup.Seperti diketahui bahawa Supermarket di Jepun rata-ratanya tutup pada pukul 20:00 p.m (8mlm)

4. KESETIAAN
Kesetiaan dalam sistem karier di sebuah perusahaan berjalan dengan rapi. Sedikit berbeza dengan sistem di Amerika dan Eropah,sangat jarang orang Jepun yang bertukar pekerjaan.Mereka biasanya bertahan di satu atau dua perusahaan sampai pencen.Ini mungkin implikasi dari industri di Jepun yang kebanyakan hanya mahu menerima fresh graduate, yang kemudian mereka latih dan didik sendiri.

5. PANTANG MENYERAH
Sejarah membuktikan bahawa Jepun termasuk bangsa yang tahan lasak dan pantang menyerah kalah.Kita ambik contoh dalam pertandingan bola sepak dunia, Jepun vs Paraguay. Diorang ni main mati-mati untuk mara ke suku akhir. Lastly,nasib tak menyebelahi mereka selepas tewas sepak penalti.

6. BUDAYA MEMBACA
Jangan terkejut kalau korang datang ke Jepun dan masuk ke Densha (keretapi elektrik), sebahagian besar penumpangnya baik kanak-kanak mahupun orang dewasa sedang membaca buku atau majalah. Tidak peduli duduk atau berdiri, banyak yang memanfaatkan waktu di densha untuk membaca.

7. KERJASAMA BERKELOMPOK
Budaya di Jepun tidak terlalu mengamalkan kerja-kerja yang terlalu bersifat individual (seorang diri) termasuk klaim hasil pekerjaan,biasanya ditujukan untuk team atau kelompok tersebut.Bekerja dalam kelompok mungkin salah satu kekuatan terbesar orang Jepun.Musyawarah muafakat atau sering disebut dengan “rin-gi” adalah ritual dalam kelompok. Keputusan strategi harus dibincangkan dalam “rin-gi”.

8.JAGA TRADISI
Perkembangan teknologi dan ekonomi, tidak membuat bangsa Jepun kehilangan tradisi dan budayanya. Budaya perempuan yang sudah menikah untuk tidak bekerja masih ada dan hidup sampai hari ini. 
Budaya minta maaf masih menjadi perkara utama orang Jepun. Kalau suatu hari korang naik basikal di Jepun dan terlanggar pejalan kaki ,jangan terkejut kalau orang yang kita langgar itu meminta maaf dulu. 
Sampai ketika ini orang Jepun relatif menghindari berkata “tidak” apabila mendapat tawaran dari orang lain. Jadi kita harus hati-hati dalam pergaulan dengan orang Jepun kerana “hai” belum tentu “ya” bagi orang Jepun. 

Semoga perkongsian ini dapat dijadikan panduan untuk kita agar lebih berjaya lagi. 
Share

25 comments:

  1. banyak yang boleh kita pelajari dari mereka :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Boleh belajar cara mereka untuk kita berjaya juga.

      Delete
    2. terutamanya cara mereka mendidik budak-budak sejak dari kecil lagi..melentur buluh biarlah dari rebungnya kan. :)

      Delete
    3. Betul tu Puteri. Cara mereka didik budak-budak boleh di terapkan juga dalam masyarakat kita.

      Delete
  2. Teman setuju dengan komen Puteri Kasih... Banyak konsep yang boleh kita terima pakai... Kita ni, nama je umat Islam, tetapi tidak pulak mengamalkan amalan yang dianjurkan oleh Islam.

    ReplyDelete
  3. assalam,

    bunda ziarah pagi rabu...

    ReplyDelete
  4. Umat Islam kena kuat dan rajin. yang paling penting kena jaga baik-baik Rahmat Iman Yang Allah bagi. Dah follow blog Hafiz

    ReplyDelete
  5. jauh bezanya dengan org malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Akak Izan, Berbeza masyarat kita dengan masyarakat jepun.

      Delete
  6. Hal makan dulu makanan sebelum pelajar makan memang tak akan kita lihatlah di tempat kita. Bahkan makanan utk pengetua biasa tak sama dgn pelajar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu KakZakie. Apa pun mana yang baik boleh kita jadikan panduan untuk orang kita lebih berjaya lagi pada masa-masa akan datang.

      Delete
  7. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas lawatan Ann Apk. :-)

      Delete
  8. Replies
    1. Tak semua macam tu. lebih kurang orang kita juga. Cuma ada yang berbeza yang kita boleh belajar daripada mereka.

      Delete
  9. Mereka berjaya kerana telah ditanam dengan tabiat kejayaan sejak kecil nampaknya! tq for sharing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, semuanya memaikan peranan untuk mereka berjaya.

      Delete
  10. Saya memang kerja dengan Jepun...sikap kerja keras mereka kita tak terlarat nak ikut..hehehehe

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  12. mana yg baik kita jadikan contoh & teladan kan !

    ReplyDelete
  13. hebat pun orang jepun untuk dunia sahaja..hebat orang Islam untuk dunia dan akhirat..jadi orang yang dapat dua tentunya lebih hebat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Ambil yang baik untuk dijadikan panduan dalam kehidupan.

      Delete
  14. orang jepun memang hebat pun.. mionda diorang tu macam mesin yang sentiasa bergerak..

    ReplyDelete

Jaga Tata Susila Komen Anda
Jangan Letak LINK URL dalam komen!!
Gunakan Comment As 'Name/URL' untuk memudahkan kunjungan balas.Tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2015 OhPanduan
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah